gallery/fb_icon

Hoe groter het hok of de kooi, des te beter! voor 2 cavia's geldt dat deze minimaal 1 meter bij 50 cm moet zijn, liever natuurlijk groter. Daarnaast is het goed voor de cavia's om regelmatig "de pootjes te strekken" buiten de kooi. Dit is goed voor de extra beweging en de gewrichten. En een andere omgeving is natuurlijk ook interessant!

Verzorging en huisvesting

Goed om te weten!

Wist je dat...:

• Cavia’s groepsdieren zijn en minimaal met twee moeten samenleven? Alleen kunnen ze heel eenzaam worden. Hoeveel aandacht je ook geeft, het kan nooit het gezelschap van een andere cavia vervangen.

• Ook twee beren met elkaar kunnen samenleven? Dit geldt vooral voor 2 beren uit hetzelfde nest die samen opgroeien, of een oudere beer met een jong beertje van maximaal 2 maanden.

• Caviaberen op de hoofdvestiging van Stichting Cavia in Bakkeveen tegen een sterk gereduceerd tarief gecastreerd kunnen worden, zodat ze zonder gevolgen met een zeugje kunnen samenleven?

• Cavia’s dol zijn op gras en dit nog weleens verkiezen boven groente? Gras mogen ze elke dag eten (voor alle nieuwe voedsel geldt; voorzichtig opbouwen).

• Ze ook houden van o.a. andijvie, witlof, wortelen, komkommer, tomaten, paprika en elke dag groente moeten eten (liefst meerdere momenten)?

• Cavia’s onbeperkt hooi tot hun beschikking moeten hebben? Hierin zit kiezelzuur, wat van belang is voor het slijten van hun tanden en kiezen. Dit zit ook in gras.

• Er in veel caviavoer onvoldoende vitamine C zit? Cavia’s maken zelf geen vitamine c aan en hebben dit dagelijks nodig. Het beste neem je de caviakorrel variant zodat ze niet alleen de “lekkere stukjes” eruit eten maar voldoende biks waar dus die vitamine c aan is toegevoegd. Ook kun je vitamine c pilletjes geven of verkruimelen en over het voer strooien.

• Cavia’s de ruimte nodig hebben? Voor 2 cavia’s  is minimaal een kooi van 1 meter nodig (groter is zeker beter!). Daarnaast nog loslopen in de woonkamer bijv. in een inklapbaar rennetje die je gemakkelijk elke keer opruimt. Handig is om bijvoorbeeld een oud dekbedovertrek of een grote badhanddoek neer te leggen en daar het rennetje op te zetten. Na afloop klop je het gemakkelijk uit en kan het zo mee in de was.

• Een kind niet (alleen) de verantwoordelijkheid voor een dier kan dragen en je daarom als ouder het ook leuk moet vinden om bezig te zijn met de verzorging?

• Cavia’s gemiddeld 5 jaar oud worden.

• De nagels van een cavia geknipt moeten worden? Deze groeien altijd door en slijten niet genoeg omdat we ze vaak op een zachte ondergrond laten lopen (tip: leg een platte steen of stuk tegel in het hok). Als je regelmatig een klein puntje van de nagel knipt, kun je het netjes bijhouden. Als ze te lang worden, krijgt de cavia er last van bij het lopen wat weer andere problemen kan veroorzaken.

• De cavia van nature schuw is en dat het een prooidier is voor roofdieren? Als je met je hand in de kooi gaat om hem te pakken of te aaien, benader hem dan liever van opzij in plaats van bovenaf.

• Jaarlijks veel cavia’s in de opvang terechtkomen en als je graag cavia’s wil houden, er daar hele leuke op een nieuw baasje zitten te wachten?

gallery/babs

Eenzame cavia

Goed uitgebeeld hoe een cavia alleen een beetje "vreemd" wordt...laat je cavia lekker cavia zijn en geef em een vriendje!

Geslacht herkennen

gallery/geslacht herkennen

Let op!

Wij plaatsen geen cavia's bij konijnen of vogels. Een konijn hoort met een ander konijn, konijnen en cavia's hebben verschillend gedrag en een konijn kan een cavia gemakkelijk verwonden met z'n grote poten. Vogels bij cavia's maakt dat ziektes gemakkelijker worden overgedragen (denk aan parasieten) en de vogels laten hun ontlasting vallen. Wil je verschillende diersoorten houden dan doe je dat het best in aparte verblijven. Ze moeten namelijk ook niet van elkaars voer eten. Zoek je een maatje voor je konijn, kijk dan eens op www.konijnenbelangen.nl